پیوند ها
موضوع پروژه :
بررسی راهکارهای ايجاد انگيزه درمعلمان برای استفاده از روش های نوين آموزشی در مقطع راهنمايي استان مرکزی
مقدمه :
تاريخ همواره شاهد نبردها و مصيبت هايي بوده که به دليل سرکشی نفس بشرپديدآمده اند ديروز صدای شمشيرها و امروز غرش انواع سلاح های جنگی راکسانی برپاکرده اند که يا تعليم نديده اند يا تعليم آنها همراه با تهذيب نفس نبوده پس هيچ گاه نبايد نقش و جايگاه ارزشمند معلم را ناديده گرفت . معلم امانتی خطير و پرارزش را دراختيار دارد و بايد امانتدار باشد اوچه درتربيت فرزندان درمحيط خانه وچه رهبری سياسی- اجتماعی نقش مهمی دارد وبايد برای معلم شرايطی فراهم باشد تا به اين وظيفه مهم خودجامعه عمل بپوشاند و درقرآن کريم نيز به نقش ارزشمند معلمان اشاره شده است و نهج البلاغه بهای معلم را با بهشت مقايسه کرده است . بهترين برنامه ها و غنی ترين محتوای آموزشی بدون وجود مربيانی کارآزموده و با انگيزه به ثمرنخواهد رسيد پس می توان با افزايش انگيزه در فردکارايي او را افزايش داد تا از اتلاف وقت و هدر رفتن نيروهای بالقوه جلوگيری کرد امروزه رابطه انگيزه وکارآمد بودن کارکنان و بازده سازمانی اهميت فراوان دارد . (گنجی 1376 ، ص 23 ) .
در دهه های اخيربه اين مطلب تأکيد شده است که آموزش و پرورش زيربنای توسعة اجتماعی ، اقتصادی ، سياسی و فرهنگی هرجامعه است . بررسی عوامل مؤثردر پيشرفت و ترقی جوامع نشان می دهدکه همة اين کشورها ، آموزش وپرورش توانمند وکارآمدی داشته اند . نگاهی به تاريخ ملل نيز بيان کنندة اين واقعيت است که دوران شکوفايي و درخشيدن آنها با رشد و پويايي نظام های آموزشی و پرورش آنان مقارن بوده است . از
سوی ديگرامروزه تعليم و تربيت آدمی را از دشوارترين ، ظريف ترين و پرثمرترين کارهای انسان می دانند . آن را امری پرارج ووقت گيرتوصيف می کنند دراين ميان معلمان برترين نقش را به عهده دارند و نقطة آغاز هم تحول آموزشی وپرورشی به شمار می روند همة کشورها به معلمان اثربخش و با انگيزه به عنوان يکی از ارکان اصلی آموزش و پرورش نياز دارند تا بتوانند جوانان خود را درقالب سيستم تعليم وتربيت خود پرورش داده و برای آينده ای بهتر مجهزکنند . ( تدريس حسنی ، 1378 ، ص 14 )
تحولات سريع آموزشی به طورچشمگيری نياز به ظرفيت سازی گسترده ذهن معلمان و شناخت بيشتر پيچيدگی های تعليم وتربيت را آشکارمی سازد و ميل آنان را برای افزايش دانش حرفه ای خود برمی انگيزد
تعداد صفحات 158 word
فهرست مطالب
عنوان صفحه فصل اول 1
بيان مسئله 6
اهميت و ضرورت تحقيق 8
اهداف تحقيق 11
سئوالات تحقيق 12
فرضيه هاي تحقيق 14
تعاريف عملياتي 15
فصل دوم : ادبيات و پيشينه تحقيق 16
تعاريف مفهومي انگيزه 17
انگيزه شناسي معلمان 21
ويژگي هاي معلمان با انگيزه 32- 25
رابطه نيازه با انگيزه 33
انواع طبقه بندي انگيزه ها 34
انگيزه هاي اوليه و ثانويه 35
انگيزه هاي گرايشي و اجتنابي 36
انگيزه هاي فيزيكي ،اجتماعي، رواني 37
نظريه هاي انگيزش 39
نظريه هاي انگيزه و رفتار 40
نظريه كورت لوين 40
نظريه مزلو 41
نظريه انتظار 44
طبقه بندي معاصرازتئوري هاي انگيزش 46
تئوري هاي درون زاد و برون زاد 51- 46
تئوري دو جنبه اي انسان 52
تئوري انگيزش موفقيت 53
تئوري نيازهاي زيستي تا تعلق و رشد 54
انگيزش در عمل 58- 55
برخي راهكارهاي ايجاد انگيزه در معلمين 59
روشهاي نوين تدريس 91- 61
تكنولوژي آموزشي و روشهاي جديد تدريس 92
استفاده از ابزار تكنولوژي جديد درامرآموزش وپرورش 96
پيشينة تحقيق 115-102
فصل سوم : روش اجراي تحقيق 116
حجم نمونه 117
ابزار اندازه گيري 117
روايي و اعتبار ابزار اندازه گيري 117
روش جمع آوري اطلاعات 118
روش آماري 118
فصل چهارم : تجزيه و تحليل داده ها 119
فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري 162
پيشنهادات 172
محدوديت ها 173
ضمائم و منابع 174
مبلغ واقعی 4,000 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 3,200 تومان
برچسب های مهم