دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

دانلود بررسی نسخ چاپ سنگی حفاظت و مرمت یک نسخه قرآن طوماری


دانلود بررسی نسخ چاپ سنگی حفاظت و مرمت یک نسخه قرآن طوماری

چکیده:

اين پروژه مشتمل بر چهار فصل است. درفصل اول اين پروژه به مباحثی چون تاريخچه چاپ سنگی ، ظهور کاغذ ماشینی، ضرورت حضور چاپ در ایران و معرفی نمونه های چاپ سنگی و نسخ طوماری اشاره شده است. فصل دوم به بررسي و شناسايی انواع كاغذ و مواد مورد استفاده در ساخت آن چون انواع مركب ها و جوهرها، انواع روش های ساخت و توليد، آهارها و چسب ها و شناسايی آن ها ، جلد و انواع آن ، و... اختصاص دارد. فصل سوم نيز به آسيب شناسی وبررسی آسیبها و فصل چهارم به بیان مراحل حفاظت و درمان نسخه طوماری قرآن اختصاص دارد.

تاریخچه چاپ سنگی

 

در سال 1798م، آلویز سنیفلدریک ماشین ساده و کوچک دستی برای چاپ لیتوگرافی اختراع کرد. درسال 1808 م این اختراع برای تکثیر طرح های آلبرت دورر آلمانی وارد بازار شد. این اختراع پس از 346 سال از اختراع چاپ توسط گونتبرگ (1452 م) به منصه ظهور رسید.

 

چنانچه از مواخذ و منابع برمی آید، چاپ سنگی ده سال بعد از ورود چاپ سربی وارد ایران شد که در این باب عباس میرزای نایب السلطنه پیشقدم بود. وی در سال 1240 ه.ق میرزا جعفر تبریزی را به مسکو فرستاد تا صنعت چاپ سنگی را بیاموزد و وسایل و ابزار لازم را به تبریز آورد. پایتخت از تبریز پیروی کرد و میرزا صالح شیرازی را به همین منظور به سنت پترزبورگ روسیه فرستاد. اولین کتابی که میرزا اسدالله شیرازی در تبریز به چاپ رسانید، قرآن کریم (درسال1248 ه.ق) و کتاب بعدی زادالمعاد (درسال1251ه.ق) بود. در سال 1259 ه.ق اولین کتاب مصوری که با چاپ سنگی درآمد، کتابی با عنوان لیلی و مجنون مکتبی شیرازی بود که چهار تصویر داشت. درهمین سال کتاب معجم فی آثار کتاب العجم تالیف میرزا فضل الله الحسین با چاپ سنگی از چاپ گردید. پنج سال بعد به دستور محمد شاه قاجار، چاپخانه میرزا اسدالله از تبریز به تهران انتقال یافت و اولین کتابی که در آنجا به چاپ رسید، دیوان شعرعبدالوهاب نشاط بود. متاسفانه هیچ نمونه چاپی از دستگاه چاپ سنگی که میرزاجعفر تبریزی به ایران آورد و در تبریز به کار انداخت، در دست نیست.

در سال 1252ه.ق، چاپخانه دیگری به منظور چاپ اولین روزنامه فارسی زبان ایران در پایتخت تاسیس شد. این روزنامه توسط میرزا صالح شیرازی چاپ و"کاغذ اخبار" نامیده شد. پس از انتشار روزنامه میرزا صالح شیرازی در تهران، به واسطه نیاز به روزنامه های گوناگون و کتب علمی، ادبی و تاریخی، چاپخانه هایی در اصفهان، شیراز، ارومیه و شهرهای دیگر تاسیس گردید.

 

 

تعداد صفحات 95 word

 

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول: مطالعات تاریخی

- دلایل و ضرورت ورود چاپ به ایران

- تاریخچه چاپ سنگی

- معرفی اولین نمونه های چاپ سنگی و نسخ طوماری

- دلایل ظهور کاغذ سازی ماشینی

فصل دوم: فن شناسی

- تکنیک چاپ سنگی

- بررسی کاغذ نسخ چاپ سنگی

- بررسی تزئینات نسخ چاپ سنگی

- بررسی نحوه شکل گیری قرآن طوماری

 

فصل سوم: آسیب شناسی

- بررسی آسیبهای وارده و ارائه راه حل درمان آن

- بررسی عوامل آسیب رسان و ارائه راه حل پیشگیری

 

فصل چهارم: اجرای عملیات مرمتی و ارائه راهکارهای حفاظتی انجام شده


مبلغ قابل پرداخت 4,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۶ مرداد ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 1900

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما