دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

پـــروژه مديريت دانش و تحليلي بر عوامل موفقيت در پياده سازي سيستم هاي مبتني بر دانش


پـــروژه مديريت دانش و تحليلي بر عوامل موفقيت در پياده سازي سيستم هاي مبتني بر دانش

چکیده

با توجه به تغییرات مستمر، افزایش عدم اطمینان، پیچیدگی شرایط و رشد روزافزون سرعت و شتاب آنها در عرصه های مختلف، به ویژه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اوضاع اقتصادی و خواسته های مشتریان؛ فضای رقابت بین سازمانها در حوزه کسب و کار بیش از پیش تشدید شده است. در چنین فضایی افزایش قدرت رقابتی و توانمندسازی سازمانها به منظور ادامه حیات و بقاء آنها نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.

افزایش قدرت رقابتی سازمانها در گرو تولید محصولات و ارائه خدمات با قیمت مناسب، کیفیت مطلوب، خدمات پس از فروش به موقع و قابل قبول به مشتریان و نهایتا تامین حاشیه سود مناسب و منفعت برای سهامداران و ذینفعان می باشد. سوالی که مطرح می گردد این است که سازمانها چگونه می توانند در برابر رقبای داخلی و خارجی مقاومت کرده، خود را توانمندتر نموده و متناسب با شرایط و موقعیت های مختلف عملکرد بهتری ارائه نمایند؟ برای پاسخگویی مناسب به سوال مطروحه موضوع مورد مطالعه، بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتیجتا بکارگیری فرآیند اجرایی مدیریت دانش در سازمانها به عنوان یک راه حل محوری پیشنهاد شده است. در همین راستا مراحل فرآیند مذکور تشریح گردیده و به نکات کلیدی که هر سازمان، با توجه به شرایط و موقعیت خاص خود در هر مرحله لازم است مورد توجه قرار دهد اشاره شده است.در جریان سیر تکوین بکارگیری رویکردها، متدولوژیها و تکنیک های اثربخش مدیریتی در فعالیت های اقتصادی و شیوه مدیریت بر واحدهای کسب و کار در هر مقطع زمانی با توجه به شرایط و موقعیت خاص آن، مواردی مدنظر قرار می گرفته است.

واژه های کلیدی:

دانش ، مدیریت دانش ، سيستم هاي مديريت دانش ، داده، اطلاعات ، فناوري ، فرهنگ سازماني ، سيستم هاي مبتني بر دانش ، دانش سازمانی ، دانش فردی ، مدیریت سازمان ، مديريت نوآوري، نیروی انسانی ، خلق دانش ، خلاقیت فردی و سازمانی ، استراتژی مدیریت دانش، استراتژی دانش، سرمایه فکری، عوامل کلیدی موفقیت ، سازمان دانش محور، مدیر دانش، قهرمان دانش، مدل های پیاده سازی مدریت دانش، نقشه دانش، نرم افزار مدیریت دانش، مورد کاوری مدریت دانش، Knowledge Management

 

تعداد صفحات 153 word

 

فهرست مطالب

 

فصل اول ، مديريت دانش ،تعاريف و مفاهيم

1-1- مقدمه. 2

2-1- ضرورت و اهمیت تحقیق.. 2

3-1- تاریخچه. 2

4-1- تعریف مدیریت دانش.... 3

1-4-1- مديريت دانش از ديدگاه صاحبنظران.. 3

5-1- چرا دانش باید مدیریت شود ؟. 4

6-1- مفهوم دانش.... 5

7-1- دانش سازمانی و انواع آن.. 6

8-1- ويژگي هاي دانش سازماني.. 7

1-8-1- ماهیت دانش سازمانی.. 7

9-1- اقتصاد دانشی چیست ؟. 8

1-9-1- اداره اقتصاد دانشی با مدیریت دانش.... 8

10-1- نتیجه گیری.. 8

فصل دوم ، مدیریت دانش ، نیازمندیها ، نتایج و کاربردها

1-2- مقدمه. 11

2-2- سرمایه فکری.. 11

1-2-2- دیدگاه دانش‌محور. 12

2-2-2- دیدگاه سرمایه فکری، توسعه‌ای بر دیدگاه دانش‌محور. 12

3-2-2- دلایل توسعه و وجوه اصلی تعاریف سرمایه فکری.. 12

3-2- انواع ریسک‌های دانشی سازمان.. 13

4-2- سازمان‌های دانش‌محور. 14

1-4-2- فرآیند.. 14

2-4-2- مکان.. 15

3-4-2- هدف... 15

4-4-2- چشم‌‌انداز. 15

5-4-2- گام‌های‌ حرکت سوی یک سازمان دانش محور. 16

1-5-4-2- ماموریت و هدف سازمان را برحسب دانش بنویسید. 16

2-5-4-2- صنعت و موقعیت سازمان را بر حسب دانش تعریف نمایید.. 16

3-5-4-2- استراتژی شرکت را با در نظر گرفتن دانش تدوین نمایید.. 16

4-5-4-2- سازمان خود را به یک سازمان یادگیرنده‌ی استراتژیک تبدیل کنید.. 17

5-5-4-2- مخارج یادگیری را سرمایه گذاری تلقی کنید نه هزینه. 17

6-5-4-2- در مدل کسب‌وکار خود تجدید نظر کنید. 17

7-5-4-2- مدیریت منابع انسانی را جدی بگیرید. 18

8-5-4-2- ماموریت سازمان را از طریق هماهنگی ارتباطات داخلی و خارجی بهبود بخشید.. 18

5-2- اﺳﺘﺮاﺗﮋیﺳﺎزی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ.... 18

6-2- ویژگی سازمان های هوشمند.. 20

1-6-2- چشم‌انداز استراتژیک.... 20

2-6-2- سرنوشت مشترک 21

3-6-2- تمایل به تغییر. 21

4-6-2- قلب 21

5-6-2- هم‌ترازی و تناسب 21

6-5-2- به کارگیری دانش 22

7-5-2- فشار عملکرد 22

6-2- نهادینه‌سازی مدیریت دانش 23

7-2- مدیریت شایستگی سازمانی در راستای اجرای مؤثر مدیریت دانش.... 26

1-7-2- تعریف دقیق شایستگی سازمانی.. 26

2-7-2- شایستگی- مهمتر از اهداف استراتژیک.... 28

3-7-2- مدیریت شکاف شایستگی سازمانی.. 29

4-7-2- توازن فرهنگ سازمانی.. 30

8-2- مدیریت دانش بر مبنای ارزش‌ (KMBV) 30

9-2- جایگاه و نقش مدیر ارشد دانش (CKO) 33

1-9-2- مفهوم CKO.. 33

2-9-2- نقش‌ها و مسئولیت‌های CKO.. 34

3-9-2- دانش و مهارت‌های حرفه‌ای CKO.. 37

10-2- انتخاب و راه‌اندازی تیم پیاده‌سازی مدیریت دانش.... 40

1-10-2- ابعاد تیم.. 41

2-10-2- مهارت‌های تیم.. 41

‌3-10-2- پیش‌زمینه‌ی تیم.. 42

4-10-2- نقش‌ها و وظایف تیم.. 43

11-2- چارچوبی برای مدیریت دانش در وب معنایی.. 43

1-11-2- چارچوب مدیریت دانش در وب معنایی.. 45

12-2- نتایج بهره گیری از تکنیک‌های مدیریت دانش.... 48

13-2- موانع اجرای مدیریت دانش.... 49

1-13-2- بحران‌های ناشی ازعدم اجرای مدیریت دانش.... 49

14-2- نتیجه گیری.. 49

فصل سوم ، فرآیند ایجاد انگیزه و حمایت از دانش

1-3- مقدمه. 52

2-3- آنچه که قهرمان دانش انجام می‌دهد (فعالیت‌ها و اقدامات KC). 52

1-2-3- دفاع. 53

2-2-3- پشتیبانی و حمایت... 53

3-2-3- واسطه‌گری دانشی.. 53

3-3- چگونگی شناسایی قهرمان دانشی.. 55

1-3-3- فاکتورهای حیاتی موفقیت در انتخاب قهرمانان دانش.... 55

2-3-3- دو اشتباه رایج در انتخاب قهرمانان دانش.... 55

4-3- چگونگی ایجاد انگیزه در قهرمان دانش.... 56

5-3- حمایت از قهرمان دانش.... 60

6-3- نتیجه گیری.. 61

فصل چهارم ، مدلهای پیاده سازی مدیریت دانش

1-4- مقدمه. 63

2-4- استراتژی‌هایی برای اجرای مدیریت دانش.... 63

3-4- مدل هاي پياده سازي مديريت دانش.... 65

1-3-4- مدل هيسيگ.... 67

2-3-4- مدل مك الروي.. 68

3-3-4- مدل بك من.. 68

4-3-4- مدل 7C.. 69

5-3-4- مدل نوناكا و تاكوچي.. 69

1-5-3-4- استفاده از فناوري در چهارچوب مدل نوناكا و تاكوچي.. 71

6-3-4- مدل پايه هاي ساختمان دانش.... 72

4-4- سيستم مديريت دانش.... 73

1-4-4- اركان مديريت دانش: انسان، فرايند، فناوري.. 74

2-4-4- سرمايه فكري.. 74

5-4- مدل پایش دارایی‌های ناملموس سیوبی.. 75

6-4- مدل بلوغ در ساختار مدیریت دانش.... 77

1-6-4- سطح اول: آغاز رشد آگاهی.. 77

2-6-4- سطح دوم: توسعه فعالیت‌های بخشی و تکرار پذیر. 77

3-6-4- سطح سوم: استانداردسازی فرایندها و رویکردهای مشترک... 77

4-6-4- سطح چهارم: بهینه‌سازی اندازه‌گیری و انطباق.. 78

5-6-4- سطح پنجم: نوآوری و بهبود مستمر فعالیت‌ها 78

7-4- چهار مدل توانمندساز اصلی هوشمندی سازمانی.. 78

1-7-4- رهبران فکری 78

2-7-4- گروه‌های با علائق مشترک 79

3-7-4- سیاست تیم‌های موقت 79

4-7-4- پلت فرم‌های دانش.... 79

8-4- جايگاه مديريت دانش در مدل سرامدي EFQM... 80

1-8-4- كارت امتيازي متوازن (BSC) 81

2-8-4- همسوسازي مديريت دانش با استراتژي‌هاي سازماني.. 81

9-4- الگوی SECI فرآیند ﺧﻠﻖ و ﺗﺒﺪﻳﻞ داﻧﺶ.... 83

فصل پنجم ، نقشـــه دانــش

1-5- مقدمه. 86

2-5- جریان‌های دانشی.. 86

3-5- نقشه دانش.... 87

4-5- دستورالعمل طراحی مجدد فرآیندهای کاری.. 87

5-5- متدولوژی.. 89

6-5- ترسیم نقشه دانش.... 89

1-6-5- ایجاد پرونده برای هر دانش.... 90

2-6-5- شناسایی جریان دانش.... 90

3-6-5- بهینه‌سازی جریان دانش.... 91

4-6-5- تصویرسازی فرآیند به گونه‌ای که باید باشد (TO-BE). 91

7-5- مطالعه موردی.. 92

1-7-5- ایجاد پرونده به منظور استخراج جریان های دانش.... 93

2-7-5- ترسیم نقشه دانش.... 93

3-7-5- شناسایی جریان‌های دانش.... 94

4-7-5- بهینه سازی جریان دانش.... 95

8-5- تحلیل جریان دانش بر اساس قیمت محصول.. 95

9-5- تحلیل جریان دانش بر اساس مشخصات محصول.. 96

10-5- تحلیل جریان بر اساس بازه زمانی تحقق سفارش.... 97

11-5- تصویرسازی نمودار فرآیند بهینه شده (TO-BE). 98

12-5- نتیجه گیری.. 100

 

 

فصل ششم ، فرآیند انتخاب نرم افزار مدیریت دانش

1-6- مقدمه. 102

2-6- فرآیند پیاده‌سازی مدیریت دانش.... 103

1-2-6- نیازسنجی کسب‌وکار. 104

2-2-6- تشکیل تیم جستجوی نرم افزار. 105

3-2-6- ارزیابی زیرساخت‌ها 106

4-2-6- الزامات نرم‌افزار و منابع.. 107

5-2-6- صدور RFP و کنفرانس با فروشندگان منتخب... 108

6-2-6- استعلام از فروشندگان و بررسی جوابیه‌ی آنها 109

7-2-6- معیارهای گزینش.... 110

3-6- مطالعه موردی استقرار نرم‌افزار مدیریت دانش در شرکت سیسکو. 112

1-3-6- درباره سیسکو. 112

2-3-6- چالش.... 112

3-3-6- اهداف کسب و کار. 112

4-3-6- VisionCor 113

5-3-6- معماری سیستم دانشی یکپارچه. 113

6-3-6- راه‌حل.. 113

7-3-6- تصمیم‌گیری نهایی.. 114

4-6- نتیجه گیری.. 114

منابع.. 116

پیوست ها

پیوست- الف. مورد کاوی مدیریت دانش در شرکت آهن و استیل تاتا 118

1- پیشینه مدیریت دانش در تاتا 118

2- کلیات استراتژی و فرایند انتقال بهترین عملکردها 119

3- تکامل مدیریت دانش در تاتا 120

1-3. فاز اول: ارائه و ارزیابی بهترین عملکردها 121

2-3. فاز دوم: ایجاد انجمن‌هایی که به دنبال کشف و توسعه دانش جدید هستند.. 121

4- انگیزش و مشوق ها برای رفتارهای انتقال دانش در تاتا استیل.. 122

5- تغییرات فرهنگی ناشی از مدیریت دانش در تاتا 123

6- ساختار و نقش های پشتیبان مدیریت دانش در تاتا 123

7- سنجه های ارزیابی مدیریت دانش در تاتا استیل.. 125

8- درس های آموخته و برنامه های آینده تاتا برای مدیریت دانش.... 126

پیوست – ب . مطالعه موردی شرکت ارتباطات عربستان سعودی STC.. 127

1- مدیریت دانش در صنعت مخابرات... 127

2- مطالعه موردی STC.. 128

1-2. مرور کلی بر مخابرات عربستان.. 128

2-2. ماموریت STC.. 128

3-2. استراتژی شرکت STC.. 129

4-2. ساختار سازمان STC.. 129

5-2. برنامه کار پروژه. 130

3- ممیزی دانش.... 130

4- استراتژی KM... 131

5- پروژه پایلوت اصلی.. 134

6- نقشه راه دانش.... 135

7- یافته ها و تحلیل مطالعه موردی.. 136

8- نتیجه گیری.. 136

 

فهرست شکل ها

 

فصل اول ، مديريت دانش ،تعاريف و مفاهيم

شکل (1-1) مقایسهی اقتصاد دانشی با اقتصاد سنتی.. 8

فصل دوم ، مدیریت دانش ، نیازمندیها ، نتایج و کاربردها

شکل (1-2) فرآیند خلق دانش از دیدگاه نوناکا و تاکوچی.. 12

شکل (2-2) هفت شاخص هوشمندی سازمانی.. 23

شکل (3-2) مدل بلوغ مدریت دانش.... 24

شکل (4-2) ابعاد شایستگی سازمانی.. 26

شکل (5-2) روش سنتی تطابق با اهداف... 28

شکل (6-2) شایستگی سازمانی مبنایی برای طرح‌های اجرایی.. 29

شکل (7-2) تنظیم اهداف تیم.. 30

شکل (8-2) رویکرد اجرایی مدیریت دانش بر مبنای ارزش.... 32

شکل (9-2) نقش‌ها و مسئولیت‌های CKO.. 35

شکل (10-2) نگرش‌های شخصیتی CKO.. 38

شکل (11-2) شایستگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای CKO (اقتباس از نیلسون 2002). 39

شکل (12-2) راه‌اندازی تیم مدیریت دانش.... 40

شکل (13-2) چارچوب مدیریت دانش ارائه شده برای وب معنایی.. 46

شکل (14-2) موارد استفاده از مدیریت دانش.... 48

فصل سوم ، فرآیند ایجاد انگیزه و حمایت از دانش

شکل (1-3) چارچوب ASK برای قهرمانان دانش.... 53

شکل (2-3) ویژگی‌های یک قهرمان دانش موفق.. 55

شکل (3-3) نحوه حمایت از قهرمانان دانش.... 60

شکل (4-3) مهارت ها و آموزش های لازم به منظور ایفای نقش قهرمان دانش.... 61

فصل چهارم ، مدلهای پیاده سازی مدیریت دانش

شکل (1-4) استراتژی‌های مدیریت دانش.... 65

شکل (2-4) مدل 7C.. 69

شکل(3-4) مدل حلزونی مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی.. 70

شکل (4-4) نحوه و اجزاي شكل گيري مراحل چهارگانه مدل نوناكا و تاكوچي.. 71

شکل (5-4) مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش.... 72

شكل (6-4) اركان مديريت دانش.... 74

شكل (7-4) درخت سرمايه فكري براساس شماي ارزش بازاري.. 75

شکل(8-4) چشم انداز اجرایی برای هوش سازمانی و مدیریت دانش.... 80

شكل (9-4) مدل مفهومي رابطه بين شكاف استراتژيك و شكاف دانش.... 82

ﺷﻜﻞ (10-4) اﻟﮕﻮی ﻓﺮآﻳﻨﺪ مدیریت داﻧﺶ.... 83

فصل پنجم ، نقشـــه دانــش

شکل (1-5) رویه طراحی مجدد فرآیندهای کاری بر اساس جریان دانش.... 89

شکل (2-5) مثالی از ترسیم یک نقشه دانش.... 89

شکل (3-5) جریان دانش بر اساس اهداف خاص.... 91

شکل (4-5) فرآیند فعلی مزایده معکوس شرکت B (AS-IS). 92

شکل (5-5) جریان دانش کلی در فرآیند مزایده معکوس بر اساس فرآیند فعلی (AS-IS). 94

شکل (6-5) شناسایی جریان دانش.... 95

شکل (7-5) بهینه سازی جریان دانش بخش قیمت محصول.. 96

شکل (8-5) بهینه‌سازی جریان دانش بخش مشخصات محصول.. 97

شکل (9-5) جریان کلی دانش پس از بهینه‌سازی.. 98

شکل (10-5) جریان کلی دانش بهینه شده (TO-BE). 98

شکل (11-5) فرآیند بهینه شده مزایده معکوس (TO BE). 99

فصل ششم ، فرآیند انتخاب نرم افزار مدیریت دانش

شکل (1-6) فرآیند انتخاب نرم‌افزار مدیریت دانش.... 103

شکل (2-6) آنالیز شکاف... 104

شکل (3-6) شبکه پردازش اطلاعات... 107

شکل (4-6) معماری سیستم دانشی یکپارچه. 113

پیوست ها

شکل1: تکامل مدیریت دانش در شرکت آهن و فولاد تاتا 120

شکل2. پشتیبانی از مدیریت دانش.... 124

شکل1: وقایع تاریخی مهم در STC.. 128

شکل3. وضعیت KM در سلسله مراتب STC.. 130

شکل4. برنامه کار پروژه. 130

شکل 5: حوزه‌های دانش.... 131

شکل 6: جهت‌گیری استراتژی مدیریت دانش.... 132

شکل 7: اهداف استراتژی مدیریت دانش برای جهت دهی KM در STC به عنوان پشتیبان اجرای رو به جلو، با اولویت همکاری بخش داخلی133

شکل 8: پشتیبانی روبه جلو. 134

شکل 9: رویکردهای مدیریت دانش در STC.. 135

 

فهرست جدول ها

فصل دوم ، مدیریت دانش ، نیازمندیها ، نتایج و کاربردها

جدول (1-2) عوامل تأثیرگذار در استراتژی KM... 19

فصل سوم ، فرآیند ایجاد انگیزه و حمایت از دانش

جدول (1-3) جزئیات عوامل انگیزشی در حمایت از قهرمانان دانش.... 59

فصل چهارم ، مدلهای پیاده سازی مدیریت دانش

جدول (1-4) مروری بر مدل های اصلی مدیریت دانش.... 66

جدول (2-4) تبدل دانش بین شکل های نهان و آشکار آن.. 71

جدول (3-4) مثال هايي از فناوري هايي كه مي تواند، انتقال و تبديل دانش را تقويت يا پشتيباني كند. 72

جدول (4-4) تعاريف مختلف سرمايه فكري.. 74

فصل پنجم ، نقشـــه دانــش

جدول (1-5) دستورالعمل طراحی مجدد فرآیندهای کاری.. 88

جدول (2-5) پرونده دانش.... 90

جدول (3-5) پرونده دانش برای فرآیند مزایده معکوس شرکت B.. 93

فصل ششم ، فرآیند انتخاب نرم افزار مدیریت دانش

جدول (1-6) نمونه‌ای از لیست الزامات... 108

جدول (2-6) نمونه چک‌لیست استعلام از فروشنده. 109

جدول (3-6) نمونه‌ای از کارت امتیاز جوابیه‌ی فروشنده. 110

جدول (4-6) نمونه فرم ارزشیابی فروشنده. 111

پیوست ها

جدول 1. تاریخچه ارزیابی مدیریت دانش در آهن و فولاد تاتا 125

 

 


مبلغ قابل پرداخت 8,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما