دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

تحقیق بازی های بومی محلی ایران


تحقیق بازی های بومی محلی ایران

مقدمه

در فرهنگ لغت فارسی، كلمه بازی برابر با سرگرمی، مشغولیت، تفریح، لعب، كار، ورزش و فریب آمده است. اما زیست‌شناسان، روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و هنرمندان در مورد بازی نظرات، تعاریف و برداشت‌های دیگری ارائه می‌دهند. زیست‌شناسان بر این باورند كه علاقه انسان به بازی ریشه در كنجكاوی او نسبت به كشف و شناخت محیط اطراف دارد. روان‌شناسان نیاز انسان به بازی را نتیجه وجود انرژی مازادی می‌دانند كه وی در خود نهفته دارد و جایی باید به مصرف برساند. در دیدگاه جامعه‌شناسی نیز بازی وسیله‌ای برای تمرین آدمی در زندگی اجتماعی تلقی شده است. در نهایت هنرمندان نیز بر این باورند كه بازی هنری ناشی از فرهنگ و آداب و سنن هر جامعه است.

در کشور پهناور ما ایران که از تنوع اقلیمی،قومی، زبانی و نژادی خاص برخوردار‌ است،انواع بـازی و ورزش‌های‌ بومی و محلی رواج بسیار دارد.هر منطقه با توجه‌ به شرایط آب‌وهوایی و فرهنگی‌ خـاص‌ خود،دارای مجموعه‌ی متنوعی از بـازی‌هاست.اگـر توجه کنیم،این بازی‌ها به شکلی بسیار ساده، با حد اقل امکانات و ابزار،در نهایت جوانمردی و فداکاری،و با جذابیت خاص اجرا می‌شوند.با توجه‌ به کمبود امکانات،فضا و ابزار و وسایل ورزشی کـافی در برخی مدارس کشور،می‌توان‌ در زنگ تربیت‌بدنی(ورزش)با انجام این بازی‌ها خلأ امکانات‌ و فضای ورزشی را تا اندازه‌ای برطرف کرد.هم‌چنین‌ می‌توان‌‌ به رابطه‌ی این بازی‌ها،میان نسل امروز و نسل قدیم ارتباط بـرقرار کـرد و گسست و شکاف نسلی را به حد اقل رساند

با توجه به پهناوری اقلیمی، و قومی و قبیله‌ای در ایران، انواع بازیها با هدف‌های خاص طراحی شده و میان مردم رایج بوده است. به طور مثال بازیهای مراسم عروسی، مراسم كشاورزی، برداشت محصول، اعیاد، تغییر فصول، بارش باران، دور كردن خشكسالی و... در واقع بالغ بر 150 نوع بازی سنتی در ایران وجود داشته كه به مرور زمان و تغییر شیوه‌های زندگی، نسل امروز با بسیاری از آنها بیگانه است. این بازیها در دو گروه فضای باز و فضای بسته تقسیم بندی شده و این امكان را برای افراد مهیا می‌كرده‌اند كه در هر مكان و شرایطی بتوانند از اوقات خود بهترین بهره را ببرند. بازیهایی مثل هفت سنگ، طناب‌كشی، گرگم به هوا، الك دولك، وسطی و... جزو بازیهای دسته اول (فضای باز) و بازیهایی چون یه‌قل دوقل، اتل متل توتوله، تاپ تاپ خمیر و... جزو بازیهای دسته دوم (فضای بسته) تقسیم‌بندی می‌شوند. ضمن آنكه هر كدام از این بازیها را می‌توان به گروه‌بندی‌های دخترانه و پسرانه نیز تقسیم كرد.

 

فرمت فایل word

تعداد صفحات 10

 

فهرست مطالب

مقدمه. 1

قیش بازی (شلاق بازی ، کمربند بازی) 2

سنگ سنگ چلیپا (سبزوار ) 3

خرِ سَوز پلونِ سوز. 4

بازی چوب کلیم.. 4

اوستا و شاگرد(استاد و شاگرد) 6

تیله‌بازی: 7

کلاغ پر. 7


مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 716

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما