دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

مقاله تطبیق انواع طلاق ها در فقه امامیه و سنت


مقاله تطبیق انواع طلاق ها در فقه امامیه و سنت

مقدّمه

در مقاله پیش روی، به بررسی تطبیقی طلاق در فقه امامیه و فقه اهل سنت با نگرشی بر حقوق ایران همت گماشته ایم. تعریف، مبنا، ماهیت، موجبات طلاق و آثار آن مهمترین مباحث این تحقیق می باشند. یافته های تحقیق نشان می دهد، طلاق، ایقاعی است که اثر عقد معین را از بین برده و به حالت زمان حدوث عقد برمی گرداند.وجوه اشتراک فسخ نکاح و طلاق این است که هردو عمل حقوقی یک جانبه) ایقاع( هستند و موجب انحلال نکاح می شوند و هیچکدام به گذشته تاثیری ندارند و به رابطه زناشویی از تاریخ وقوع فسخ یا طلاق خاتمه می دهد، همچنین عده زن در هر دو مورد سه طهراست. درمورد اختلاف این دو می توان گفت که اولاً: طلاق حقی است که زوج به محض وقوع عقد نکاح واجد آن می شود اما فسخ امرعارضی است که بر نکاح وارد می شود. ثانیاً: فسخ ماهیتاً غیر از طلاق است، بنابراین احکام و شرایط طلاق در فسخ رعایت نمی شود.ثالثاً: طلاق هرگاه به مرتبه متوالی واقع شود، موجب حرمت است ولی فسخ هیچگاه ایجاد حرمت نمی کند.حساسیت مباحث خانواده در هر بعدی چه در تحکیم و چه درانحلال آن ایجاب میکند که تمامی امور حقوقی مربوط به نکاح و طلاق به طور اختصاصی و با دقت نظر و وسواس بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. زیرا از رهگذر همین کنکاشهاست، که ابهامات موجود در زمینه مباحث حساس خانواده برطرف میگردد و در اثر همین دقت نظرهاست که میتوان موارد سکوت قانون را در مباحث حقوقی تبین نمود. وضعیت ضمن عقد پس از انحلال نکاح، یکی از مباحث دقیق فقهی و حقوقی به شمار میآید که با توجه به سکوت قانونگذار و عدم بحث تفصیلی فقها و حقوقدانان بایستی مورد توجه اهل فن و کسانی که در راستای این امر مهم قرار گرفتهاند قرار گیرد. زیرا آثار مترتب بر تعین و تشخیص وضعیت مشروط پس از انحلال عقد به روشنی آشکار است.

امروز نکاح و آثار آن از جمله طلاق و راههای انحلال نکاح یکی از اموری است که ذهن بسیاری از افراد جامعه انسانی را مشغول خود ساخته است در ایران بسیاری از مردم به صورت مستقیم با این مسئله در ارتباط هستند این درحالی است که متأسفانه پیشرفت این افراد از حقوق و تکالیف خود در این رابطه اطلاعات حقوقی چندانی ندارند. احصاء طلاق و آثار آن و انحلال نکاح جزء احوال شخصیه در قانون کشور ما بود و هست و بسیاری از متخصصان رشته حقوق با طلاق در دیگر مذاهب و ادیان مورد قبول قانون اساسی آشنایی چندان جامعی ندارند شاید کمبود منابع فقهی مناسب در رابطه با دیگر مذاهب اسلامی دلیل این امر باشد

 

 

فرمت فایل word

تعداد صفحات 33

آماده پرینت گرفتن

 

فهرست مطالب

مقدّمه. 1

انسان و ازدواج.. 2

عقد نکاح.. 5

تعریف،شرایط و ماهیت عقد نکاح.. 5

علل انحلال عقد نکاح.. 6

ماهیت، شرایط و آثار طلاق در فقه امامیه و فقه شافعی.. 7

طلاق از منظر اخلاق.. 7

طلاق از منظر شریعت... 8

حکمت و فلسفه طلاق.. 10

دلایل موافقین و مخالفین طلاق.. 10

شرایط و تشریفات طلاق.. 12

شرایط طلاق دهنده. 12

طلاق شخص مست... 13

شرایط طلاق گیرنده. 14

پاکیزگی زن.. 15

صیغه طلاق.. 15

اقسام طلاق و آثار آن در فقه امامیه و فقه شافعی.. 16

در فقه امامیه. 16

طلاق در فقه شافعی.. 18

طلاق صریح و کنایه. 18

طلاق سنّی و بِدْعی.. 19

طلاق بائن و رجعی.. 19

طلاق خلع و غیر خلع.. 20

بررسی فقهی سه طلاق در یک مجلس در فقه امامیه و فقه اهل سنت... 21

بررسی فقهی سه طلاق در یک مجلس در فقه اهل سنت... 21

بررسی فقهی سه طلاق در یک مجلس در فقه امامیه. 21

دیدگاه امامیه. 21

دیدگاه عالمان حنفی.. 22

مبانی فقهی بطلان و صحت طلاق بدعی نوع دوم. 24

دیدگاه امامیه. 24

دیدگاه حنفیه. 25

بررسی و نقد دیدگاه و مبانی صحت طلاق بدعی.. 26

فهرست منابع و ماخذ. 29


مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۴ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 785

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما