پیوند ها
چکیده
همه ما گاهی در زندگی با چالش ها و مشکلاتی مواجه می شویم. در برخورد با این دشواری ها، در اختیار داشتن منابع و مهارت هایی که به ما کمک می کنند تا به بهترین شکل ممکن از عهده ی حل مشکلات خود برآئیم و تسلی بخش است. انتقاد مهم به تعلیم و تربیت رسمی این است که به برخی مهارت های حرفه ای و ابزاری و تنها بر بعد شناختی تمرکز کرده است و به دیگر ابعاد فکری و روانی و اجتماعی توجهی ندارد. ضرورت یاری افراد جهت رشد بهتر مهارت های زندگی و معیشت خود، رفته رفته از اهداف مهم آموزش و پرورش تلقی می شود. مدرسه علاوه بر کارکرهای رسمی آموزش خواندن و نوشتن باید در زمینه های آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان نیز ایفای نقش کند. تاکید بیش از حد بر اطلاعات و دانش نظری، دانش آموزان را از یادگیری مهارت های ضروری زندگی محروم می سازند. آموزش اخلاق و مهارت های زندگی هدف اصلی دستگاه آموزشی- تربیتی است اما چه راه کارهایی برا آن مدنظر است تا قوه ی خلاقیت دانش آموزان بارور شود و بر عرصه ی دانش و زندگی از آن بهره مند شوند. آموزش و پرورش در جوامع بشری برای بهبود وضعیت زندگی انسان ها و تربیت نیروی انسانی موثر در رشد جامعه تلاش می کند، حال آن که در کنار مهارت های عمومی (خواندن و نوشتن و ...)، رسیدن فراگیران به تفکر منطقی از اهداف اصلی فرآیند تعلیم و تربیت است که دولت ها برای آن از منابع عمومی کشور هزینه می کنند در واقع صرف این هزینه با تاثیر چندین برابر در رشد جوامع، سرمایه گذاری بسیار موفق و نتیجه بخش است.
مجموعه مهارت های زندگی به توانمند ساختن افراد در زندگی حال و آینده تاکید دارد و متمرکز بر شکوفایی توانایی های بالقوه ی افراد است. چنین مهارت هایی تصمیمات متعهدانه فرد را دربرمی گیرد. مسئولتی پذیری یا تعهدفردی، مفهوم مثبتی است که طبق آن افراد نسبت به سلامت و اتخاذ تصمیماتشان در مسائل زندگی خود متعهد هستند. هدف نهایی مهارت های زندگی این است که افراد مسئولیت برتری و شایستگی فردی خویش رابپذیرند. در نتیجه مجموعه مهارت های زندگی هم اهداف پیشگیرانه دارد و هم کنترل و مدیریت مشکلات.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی، هدف از آموزش مهارت های زندگی، افزایش توانایی های روانی اجتماعی و در نهایت پیشگیری از ایجاد رفتارهای آسیب زننده با بهداشت سلامت و ارتقای سطح روانی افراد است
فرمت فایل word
تعداد صفحات 20
آماده پرینت گرفتن
فهرست مطالب
مقدمه. 1
بیان مسئله. 2
اهداف و ضرورت تحقیق.. 4
مهارت های زندگی.. 4
اهداف آموزش مهارت های زندگی.. 6
موارد کاربرد مهارت های زندگی: 6
الف) افزایش سلامت روانی و جسمانی.. 6
ب) پیشگیری از مشکلات روانی، رفتاری و اجتماعی شامل پیشگیری از: 7
آثار مثبت آموزش مهارت های زندگی.. 7
پیامدهای نیاموختن مهارت های زندگی.. 8
توسعه و بهبود مهارتهای زندگی.. 9
کارگاه آموزشی.. 9
آموزش در عمل. 9
آموزش به افراد آسیبپذیر. 9
مهارتی که باید در مدرسه تدریس شوند. 10
علوم کامپیوتر. 10
مهارت های خواندن. 10
تکنیک های مدیریت زمان. 11
آموزش جستجو و درخواست برای یافتن شغل. 11
مدیریت داشته های مالی.. 11
مهارت های زنده ماندن در شرایط سخت.. 11
هنر مباحثه و فن بیان. 12
مهارت های دفاع شخصی اولیه. 12
مهارت حفظ سلامت روان. 12
نتیجه گیری و پیشنهادات.. 13
منابع: 14
مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان