دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

‌‌‌بـررسی‌ وضعیت اقتصادی ایران در خلال جنگ جهانی دوم


‌‌‌بـررسی‌ وضعیت اقتصادی ایران در خلال جنگ جهانی دوم

مقدمه

واکاوی رویدادهای جنگ جهانی در ایران از خلال مـنابع‌ مربوط به جنگ از‌ جنبه‌های‌ گوناگون بسیار درخور توجه و حائز اهمیت می‌باشد، چرا کـه جنگ نیرومندترین و مؤثرترین شـیوه بـرخورد و رویارویی تمدن ها به حساب می‌آید و می‌توان اهمیت جنگ و جایگاه آن را در تحول حیات اجتماعی و اقتصادی‌ هر کشوری به وضوح مشاهده نمود، بدین ترتیب نتایج و پیامدهای آن می‌تواند زندگی و ساختار اقتصادی ملت‌ها را به طـور عمیق دستخوش دگرگونی سازد. در تاریخ تمدن‌ها جنگ به عنوان عامل سقوط‌ و پایان‌ یک تمدن و شروع تمدنی جدید قلمداد می‌شود.

ایران به‌رغم اینکه در جنگ جهانی اول اعلام بی‌طرفی نمود، اما با توجه بـه ایـن بی‌طرفی، صحنه درگیری‌های قوای روسیه، عثمانی، بریتانیا شد‌. این‌ جنگ تأثیر مستقیم و مخربی را بر اقتصاد ایران گذاشت. ارتش‌های متخاصم، محصولات کشاورزی و دامی ایران را مصادره کردند، شبکه آبیاری ویران شد، دهـقانان را بـه زور به جاده سازی‌ و بیگاری‌های‌ نظامی مجبور می‌کردند و باعث شده بود تا روستاها خالی از سکنه شوند. توسعه صنعتی دستخوش وقفه شد، اما داد و ستد و پیشه وری در سطح محلی باقی ماند، شهرهای کـشور‌ بـا‌ تورم‌ دست به گریبان شدند و واردات‌ بر‌ صادرات‌ پیشی گرفت. در شمال نیز جابجایی تجارت وضعیت بدی را به وجود آورده بود و باعث شد که تأثیر آن منجر به‌ وجود‌ آمدن‌ قحطی در زمـستان سـال 1918- 1919 مـیلادی شود‌ و تلفات‌ انسانی ناشی از قـحطی را بـه وجـود بیاورد که بنابر برآوردها نزدیک به یکصد هزار تا دو میلیون نفر‌ تلفات‌ انسانی‌ به همراه داشته است. بالفور، رایزن مالی بـریتانیا در تـهران‌ مـنطقه ای را دیده بود که «تقریباً یک چهارم جمعیت کـشاورزان آن بـر اثر قحطی مرده بودند. این‌ مسئله‌ نشان‌ می‌داد که مردم ایرانبرای جنگی که خود نقشی در به‌ راه‌ افـتادنش نـداشتند، بـهایی این چنین سنگین پرداختند.

 

 

فرمت فایل word

تعداد صفحات 17

 

 

چکیده

مقدمه

آغاز‌ جنگ‌ جـهانی دوم

بهانه متفقین برای حمله به ایران

جنگ جهانی دوم و اوضاع ایران

وضعیت ایران در بُعد کشاورزی‌

وضعیت ایران در بُعد صنایع و تجارت

رضا شاه و عملکرد اقتصادی وی

منابع


مبلغ قابل پرداخت 2,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 704

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما