دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

گـونه‌ شناسی‌ باندهای جرم و فساد در فضای مجازی


گـونه‌ شناسی‌ باندهای جرم و فساد در فضای مجازی

چـکیده

توسعه پدیده جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولی شگرف‌ در ابعاد مختلف حیات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امـنیتی و سیاسی ایجاد نموده است. این‌ گسترش رو به رشد‌ فضای‌ مجازی باتوجه به نـاشناخته بودن بسیاری از اجزای آن بـرای عـامه مردم به عاملی برای افزایش فرصت‌های جنایی بدل گشته است. این ویژگی توسط مجرمان مجازی مورد سوءاستفاده قرار گرفته و شکل‌گیری‌ گروه‌های فساد و جرم در این فضا را به‌دنبال داشته است. مقاله حاضر شـناخت و طبقه‌بندی جرائم مجازی سازمان یافته و موانعی که باعث عدم شناخت این جرائم می‌باشند را به روش کتابخانه‌ای مورد‌ تحلیل‌ و بررسی قرار داده است.

سه دسته از‌ گروه‌های‌ جرائم سازمان یافته که از پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی به منظور نقض کنترل‌های نظم بخش و قانونی بهره می‌برند عبارتند از:1) گروه‌های جرائم سازمان یافته سنتی که از تـکنولوژی‌های ارتـباطی‌ و اطلاعاتی‌ استفاده می‌کنند تا فعالیت‌های مجرمانه خود را تسهیل کنند. 2) گروه‌های سازمان یافته مجازی مجرمانه که به‌طور اختصاصی به صورت آنلاین عمل می‌کنند. 3) دسته سوم، از فعالیت‌هایی تشکیل شده است‌ کـه‌ مـقصود‌ و هدف از آن به خطر‌ انداختن‌ درستی‌، مقبولیت و اعتماد به رایانه‌ها و سیستم‌هایی است که به اینترنت متصل می‌شوند و اطلاعات بر روی آنها پردازش می‌شود.

در پایان باتوجه به‌ شناخت‌ حاصل‌ شده به منظور کـاهش آسـیب‌های نـاشی از باندهای‌ جرم‌ و فساد پیشنهاد مـی‌شود کـه بـهترین شیوه در جلوگیری از وقوع جرائم رایانه‌ای، آموزش عموم جامعه از یک‌سو و ایجاد پلیس‌ سایبر‌ و تقویت‌ آن به منظور گشت‌زنی در فضای مجازی از سویی دیگر‌ مـی‌تواند بـه افـزایش امنیت در این عرصه کمک شایان توجهی نماید.

واژه‌های کـلیدی: فضای مجازی، گروه‌ سازمان‌ یافته‌ مجرمانه، جرائم رایانه‌ای، فناوری اطلاعات

مقدمه

توسعه پدیده جهانی فناوری‌ اطلاعات‌ و ارتباطات، تحولی شـگرف در ابـعاد مـختلف حیات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی ایجاد نموده است. انـقلاب‌ الکترونیک‌ تبدیل‌ به مهم‌ترین پدیده تعیین کننده معاصر شده است. روزانه ده‌ها هزار رایانه‌ ورود‌ خود‌ را به دنیای جـدید اعـلام مـی‌کنند. این گستره بیکران از یک‌سو فرصت‌های بی‌نظیری را‌ فراهم‌ ساخته‌ و از سوی دیگر تـهدیدهای جـدی را متوجه بخش اعظم ساختارهای اجتماعی ساخته است (جوان‌ جعفری‌، 1389: 2) . این ویژگی‌های دوگانه را در بسیاری از نوآوری‌ها و ابداعات بـشری از جـمله‌ انـقلاب‌صنعتی‌ می‌توان مشاهده کرد. اما به نظر می‌رسد ابر ساختار فناوری اطـلاعات، دنـیای جـدیدی را‌ خلق‌ کرده است، دنیایی مملو از نوآوری‌ها و پیچیدگی‌ها که قاعده و نرم پذیرفته شده‌ای ندارد‌.

نـکته مـهم در ارتـباط با جرایم سایبری ویژگی‌های انحصاری آنها در مقایسه با‌ جرایم‌ سنتی است. سرعت، کثرت، سـهولت ارتـکاب، ارزان بودن، بی‌مرز بودن، ناشناختگی، اتوماتیک‌ بودن‌ و...در‌ جرایم دیجیتال موجب ظهور گونه‌ای متمایز از جـرائم شـده اسـت. ویژگی‌های مذکور، سهولت سازماندهی و تهاجم‌ از‌ راه‌ دور مجرمین سایبری از یک‌سو و وابستگی روزافزون ساختارهای اقتصادی، صـنعتی، خـدماتی، امنیتی‌ و سیاسی‌ به فضای سایبر از سوی دیگر، جامعه بشری را با تهدیدهای جدی جـدیدی مـواجه سـاخته است‌، به‌ گونه‌ای که گزارشات رسمی سازمان ملل هیچ حوزه‌ای از زندگی بشری را‌ فارغ‌ از تهدیدات فـضای مـجازی نمی‌بیند. این‌ گسترش‌ رو به رشد فضای مجازی باتوجه به‌ ناشناخته‌ بودن بـسیاری از اجـزای آن بـرای عامه مردم به عاملی برای افزایش فرصت‌های‌ جنایی‌ بدل گشته است. این ویژگی‌ توسط‌ مـجرمان مـجازی‌ مـورد‌ سوء‌ استفاده قرار گرفته و شکل‌گیری گروه‌های فساد‌ و جرم‌ در این فضا را به‌دنبال داشـته اسـت.

 

فرمت فایل word

 

تعداد صفحات 18

 

فهرست مطالب

چـکیده

مقدمه

طرح مساله

جرائم مجازی چیست؟

انواع‌ گروه‌های‌ جرائم سازمان یافته

1) گروه‌های جـرائم سـازمان یافته سنتی

2) گروه‌های جرائم مجازی سازمان یافته آنلاین

حلقه‌های آنلاین پدوفیلیا

3) گروه‌های‌ جرائم‌ سازمان‌ یافته مقابله با یکپارچگی رایانه‌ها

موانع‌ موجود‌ در تحلیل جرائم سازمان یافته مجازی

بـحث و نـتیجه‌گیری

پیـشنهادها‌

منابع


مبلغ قابل پرداخت 2,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 669

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما