دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

دانلود مسووليت كيفري بزهکاری اطفال


دانلود مسووليت كيفري بزهکاری اطفال

مقدمه

انسان در مسير تكامل خود ابتدا به دليل زندگي فردي نيازمند قانون نبود، اما رفته رفته با گذشت زمان و ورود انسان به زندگي جمعي نياز به قانون احساس شد و انسان شروع به وضع قوانين كرد. وضع قانون براي ادامه حيات اجتماعي انسان شرط لازم بود. ولي شرط كافي آن تكميل اين قوانين با پيچيده شدن روند زندگي اجتماعي بود. يكي از قوانيني كه در دوره هاي مختلف ، انسان به تكميل آن پرداخت ، قوانين مرتبط با اطفال بزهكار بود. آنچه كه انسان را به وضع قوانين خاص و مرتبط با اطفال واداشت جمعيتي بود كه آنان به عنوان قشري از جامعه آن را تشكيل مي دادند البته براي وضع قوانين مختص اطفال ، انسان زمان زيادي را طي نمود و به آساني به اين مهم دست نيافت.

امروزه تقريباً در همه جاي دنيا تمايز بين اطفال و بزرگسالان در زمينه هاي مختلفِ اخلاقي ، آموزشي، بهداشتي، روانشناسي و... مشاهده مي شود. يكي از موارد تمايز، تمايز در برخورد كيفري است. و تقريباً اين به عنوان يك اصل مورد توجه است و علت آن نيز در تفاوتهايي است كه هم از جهت جسمي و هم از جهت روحي و فكري بين اطفال و بزرگسالان وجود دارد.

توقعات دولتها از افراد بزرگسال براي رعايت قانون، زماني يك توقع صحيح و بجاست كه همين افراد بزرگسال در دوران طفوليت ،آموزش و تربيت لازم را ديده باشند و حتي اگر اين توقع در دوران طفوليت نيز مطرح گردد،مستلزم آموزش صحيح اطفال است زيرا تا زماني كه وظيفة اطلاع رساني و افزايش آگاهي به خوبي انجام نشده ، انتظار مراعات هنجارهاي اجتماعي نيز درست نيست. پس قبل از اينكه مسأله بزهكاري اطفال بتواند يك آموزة كيفري باشد پيشتر يك امر روانشناسي ـ تربيتي است. پس قبل از اينكه ما به اطفال به عنوان افرادي بنگريم كه به طور بالقوه توان ارتكاب جرم را دارند بايد به آنها به عنوان افرادي بنگريم كه توان بالقوة اجتماعي شدن را دارند.

قوانين ماهوي مرتبط با اطفال (قوانين مرتبط با سن، جنس و ...) داراي ظرافت و دقت خاصّي است. به دليل ظرافتي كه اطفال در جنبه هاي مختلف سني ، فكري، تربيتي و... دارند . پس قرار دادن آنها نيز در سيستم عدالت كيفري سؤال برانگيز است. و جز در موارد استثنايي و به هدف بازپروري و نه براي اهداف سزادهي نبايد موضوع سيستم عدالت كيفري قرار بگيرند.

طرح فرضيه

لازم است در ابتداي پايان نامه به بررسي فرضيه مورد نظر راجع به مسئوليت كيفري اطفال بپردازيم و پس از پرداختن به موضوع پايان نامه، در قسمت مرتبط با نتيجه گيري به آن پاسخ دهيم:

اين فرض يا به عبارت بهتر ((سؤال)) عبارت است از اينكه آيا ميتوانيم براي مسئول بودن فردي (مسئوليت كيفري) معيار ثابتي داشته باشيم ؟ به بيان ديگر آيا ميتوانيم معيار ثابتي مانند سن كه يك معيار جعلي و قانوني است براي مسئول بودن يا مسئول نبودن افراد داشته باشيم و مزايا و معايب اين روش چيست ؟ و اينكه كداميك از نظام هاي حقوقي ايران و انگليس توانسته اند در برخورد با اين معيار به شكل صحيحي عمل كنند ؟

 

تعداد صفحات 145 word

 

فهرست

مقدمه 3

انگيزه و روش تحقيق 5

طرح فرضيه 6

بخش اول: كليات و مفاهيم 7

فصل اول: روند تاريخي مسووليت كيفري اطفال 7

مبحث اول: مسووليت كيفري اطفال درعهد باستان 7

گفتار اول: خصايص مسووليت كيفري درعهد باستان 7

بند اول: جمعي بودن مسووليت كيفري 7

گفتار دوم: خصايص مسووليت كيفري اطفال در عهد باستان 9

مبحث دوم: نحوة برخورد با اطفال بزهكار در ايران 10

بند دوم: مسووليت كيفري در حقوق اسلام 12

مبحث سوم: پيشينة تاريخي حقوق انگلستان در رابطه با اطفال بزهكار 12

فصل دوم: مفاهيم و مباني مرتبط با بزهكاري اطفال 15

بخش دوم: بررسي مسووليت كيفري اطفال در فقه و حقوق موضوعه ايران وانگليس29

گفتار اول : آيات قرآني در مورد بلوغ 35

گفتار چهارم : رشد جزائي يا مرحلة ديگري از تكامل (فقهاي مذاهب پنجگانه) 42

ـ بررسي رشد جزايي در قانون ايران 46

فصل دوم : مسووليت كيفري اطفال در حقوق موضوعه ايران و انگليس 54

3) بررسي آئين نامه مرتبط با كانون 64

بند چهارم‌: قانون مجازات عمومي 1352 65

1) بررسي مواد مرتبط بامسووليت كيفري اطفال (ماده 49 و 50 ق. م.ا ) 67

1-1) ماده 49 و تعريف طفل 68

گفتار اول : دفاعيات در حقوق انگليس 79

بند اول ) مبناي دفاعيات 79

معيار تشخيص خوب وبد 92

بند چهارم) افراد بين چهارده تا هجده سال 96

مقايسه دو نظام حقوقي ايران و انگلستان در مسووليت كيفري اطفال : 105

گفتار سوم: حكم سواد آموزي درداخل كانون: 111

گفتار اول : دستور حضور در مراكز مراقبتي 113

مبحث سوم: احكام توفيقي 115

نتيجه گيري و پيشنهاد: 124

ضميمه 128

فصل دوم : آيين دادرسي 131

فصل سوم : آراء و تصميمات 135

فصل چهارم : تخفيف و تعليق اجراي مجازات 137

1- اظهارات و راهنمايي هاي متهم كه در شناختن شركاء و معاونان جرم و كشف اشيايي كه از جرم تحصيل شده است مؤثر باشد ؛ 138

2- اوضاع واحوال خاصي كه متهم تحت تأثيراوضاع و احوال خاصي كه متهم تحت تأثير آنها مرتكب جرم شده است از قبيل ؛ رفتار و گفتار تحريك آميز مجني عليه يا وجود انگيزة شرافتمندانه در ارتكاب جرم؛ 138

3- اعلام متهم فبل از تعقيب و يا اقرار او در مرحله تحقيق كه مؤثر در كشف جرم باشد138

4- وضع خاص متهم يا سابقه او ؛ 138

5- اقدام يا كوشش متهم به منظور تخفيف آثار جرم و جبران زيان ناشي از آن . 138

ماده38- احكام دادگا‌ه اطفال ونوجوانان جزدرمورد مجازات‌ها، مشمول عفويا تخفيف‌مجازات محكومان قرارنمي گيرد. 138

ماده39- در كلية محكوميت‌هاي تعزيري و بازدارنده دادگاه مي تواند اجراي تمام يا قسمتي از مجازات را از يك تا سه سال معلق نمايد . 138

ماده40- دادگاه جهات و موجبات تعليق و دستورهايي را كه بايد محكوم عليه در مدت تعليق از آن تبعيت نمايد در حكم خود تصريح و مدت را نيز بر حسب نوع جرم و حالات شخصي مجرم تعيين مي‌نمايد . 138

1) فصل پنجم : كانون اصلاح و تربيت 140

2) فصل ششم : ساير مقررات 141

منابع و مأخذ 142

الف : منابع فارسي 142

ج: منابع انگليسي: 145

د: مقالات 145


مبلغ قابل پرداخت 4,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 2659

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما