دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

بررسی تعهد سازمانی و کاری كاركنان شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌های نفتي


بررسی تعهد سازمانی و کاری كاركنان شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌های نفتي

بيان مسئله

نيروي انساني كارآمد شاخص عمده برتري يك سازمان نسبت به سازمانهاي ديگر است و چرا كه نيروي انساني مهمترين منبع هر سازماني است. كاركنان متخصص، وفادار، سازگار با ارزشها و اهداف سازماني، نيازهاي اصلي و بسيار ضروري هر سازمان هستند. سازمان به كاركناني نيازمند است كه فراتر از شرح وظايف مقرره و معمولي به كار و فعاليت بپردازند. كاركناني كه مايل باشند، بخواهند و بتوانند بيش از مقدار معمول براي دستيابي به اهداف سازماني به انجام وظيفه بپردازند. وجود چنين نيرويي در هر اداره و سازمان ضمن كاهش غيبت، تأخير و جابجاي باعث افزايش چشمگير بهره‌وري سازمان، نشاط روحي كاركنان، دستيابي هر چه بيشتر و بهتر به اهداف متعالي سازمان و نيز دستيابي به اهداف فردي خواهد شد. در ارتباط با تعهد سازماني مطالعات مختلفي انجام شده كه يكي از مهم‌ترين اين مطالعات به وسيلة «مي‌ير و آلن» انجام گرفته و مدلي سه بعدي ارائه شده است. ابعاد اين مدل عبارتند از:

1- تعهد عاطفي: شامل وابستگي عاطفي كاركنان به تعيين هويت با سازمان و درگيرشدن در فعاليتهاي سازماني است.

2- تعهد مستمر: شامل تعهدي است كه مبتني بر ارزش نهادن به سازمان است و كارمند در زندگي سازمان سهيم مي‌شود.

3- تعهد تكليفي (هنجاري): شامل احساسات افراد مبني بر ضرورت ماندن در سازمان است (مي‌ير و آلن: 1990 به نقل از كونگ، 2: 2005)

با توجه به اينكه دنياي سازمانهاست و متوليان اصلي اين سازمانها، انسانها هستند حتي با وجود فن آوريهاي جديد و روشهاي توليد و خدمات مكانيزه نقش انسان به عنوان عامل مباني در سازمان ها غيرقابل انكار است. بنابراين منابع انساني با ارزش ترين منابع براي يك سازمان محسوب مي شود كه بطور كلي به تمام فعاليت هاي يك سازمان جهت مي دهند و فعاليتهاي آن را تحت الشعاع قرار مي‌دهند.

براي ارائه يك رفتار مطلوب در راستاي اهداف سازماني توسط نيروي انساني، بايستي عوامل انگيزشي را شناخت و ابزارهاي مناسب را به كار برد تا رضايت شغلي، تعهد سازماني، علاقه و بالندگي كاركنان تحقق يابد. بررسي ميزان تعهد سازماني كاركنان و عوامل انگيزشي موثر بر آن كه موجب افزايش و يا كاهش آن مي شوند به مديريت سازمان كمك مي كنند تا به يك برنامه ريزي صحيح و منسجم، تحقق اهداف افراد را در راستاي تحقق اهداف سازمان قرار داده عملكرد و بهره وري سازماني را ارتقا بخشيد.

همه كشورها به نيروي انساني متعهد و كارآمد نياز دارند واين نياز در كشورهاي در حال توسعه بيشتر خودنمايي مي‌كند بويژه در رابطه با صنعت نفت كه نقش عمده‌اي در اقتصاد كشور بر عهده دارد. مسئله‌اي كه در اين پژوهش مورد بررسي قرار مي‌گيرد، بررسي ميزان تعهد سازماني مديران، كارمندان وكارگران شاغل در شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران (تهران) است. به عبارت ديگر مي‌خواهيم بدانيم كاركنان اين شركت تا چه اندازه نسبت به سازمان خود، اهداف و ارزشهاي آن متعهد هستند و ميزان اين تعهد چه رابطه‌اي با ويژگيهاي دموگرافيك (سطح شغلي، سابقه خدمت، مدرك تحصيلي، وضعيت تأهل، تعداد فرزندان، سن، بومي و غيربومي، روز كار و شيفت كار بودن) آنان دارد.

 

اهداف پژوهش

هدف كلي: بررسي ميزان تعهد سازماني كاركنان شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران (تهران) و رابطة آن با برخي ويژگيهاي دموگرافيك آنان (سطح شغلي، سابقه خدمت، مدرك تحصيلي، وضعيت تأهل، تعداد فرزندان سن، بومي يا غيربومي بودن ، روزكار يا شيفت كاربودن)

اهداف جزئي:

1- مقايسه ميزان تعهد سازماني كاركنان به تفكيك سطح شغلي.

2- مقايسه ميزان تعهد سازماني كاركنان به تفكيك سابقه خدمت.

3- مقايسه ميزان تعهد سازماني كاركنان به تفكيك مدرك تحصيلي.

4- مقايسه ميزان تعهد سازماني كاركنان به تفكيك وضعيت تأهل.

5- مقايسه ميزان تعهد سازماني كاركنان به تفكيك تعداد فرزندان.

6- مقايسه ميزان تعهد سازماني كاركنان به تفكيك بومي يا غيربومي بودن.

7- مقايسه ميزان تعهد سازماني كاركنان به تفكيك روزكار يا شيفت كار بودن.

8- مقايسه ميزان تعهد سازماني براساس روزكار يا شيفت كار بودن.


 

تعداد صفحات 99 word

 

 

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول : طرح تحقيق

ضرورت و اهميت مساله

بيان مساله

اهداف پژوهش

فرضيات پژوهش

سوالات پژوهش

تعريف متغيرهاي پژوهش

فصل دوم : ادبيات محقق ( بررسي پيشنيه پژوهش)

بخش اول :

مقدمه

مفاهيم و تعاريف تعهد و انواع آن:

تمايل باطني به تعهد

مفاهيم و تعاريف تعهد سازماني

اهميت تعهد سازماني

ايجاد تعهد سازماني

مدل سه بخشي آلن و مي ير

دو ديدگاه كلي در تعهد سازماني

فرايند ابعاد تعهد سازماني

مطالعات در زمينه عوامل موثر بر ابعاد تعهد سازماني

سطوح تعهد سازماني

نتايج و پيامدهاي تعهد سازماني

شيوه هاي تقويت تعهد كاركنان در سازمان

بازار كار داخلي و تعهد سازماني

تاثير فرايند جامعه پذيري بر تعهد سازماني

منابع و مآخذ


مبلغ قابل پرداخت 4,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما