دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

دانلود بررسي روش تفسيري احسن الحديث


دانلود بررسي روش تفسيري احسن الحديث

مقدمه

سنت الهي در همه زمان ها ، بر آن بوده كه هر پيامبري را به زبان قومش مبعوث كند . لذا زبان قرآن ، همان زبان پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله يعني زبان عربي است كه مردم هم ، به همان زبان با يكديگر سخن مي گفته اند . خداوند متعال پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله را مفسر قرآن معرفي كرد . اصحاب پيامبر صلي الله عليه و آله كه زبانشان عربي بود ، قرآن را مي فهميدند ، چرا كه قرآن به زبان آنها نازل شده بود . اما با وجود اين هم زباني ، اختلاف نظرهاي بسياري داشتند كه پس از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله به مرور ظهور پيدا كرد . گاهي نيز اصحاب به برخي معاني دست نمي يافتند و به خود پيامبر صلي الله عليه و آله كه اولين مفسر بود ، رجوع مي كردند و پس از او نيز به اصحاب برجسته اي چون حضرت علي عليه السلام ، ابن عباس ، ابن مسعود و . . . مراجعه مي كردند به همين دليل ، از همان زمان به پيدايش ‹‹ علم تفسير ›› منجر شد . از اين رو علم تفسير قرآن يكي از مهم ترين علومي است كه دچار تحولات گوناگون شده است . تا جايي كه پس از خود تفسير ، مفسرين به بررسي مباني و روش هاي تفسيري ، مفسرين پرداخته اند ، زيرا در ميان مباحث علوم قرآني ، بحث از روش هاي تفسيري جايگاه خاصي به خود اختصاص داده است و پيدايش شيوه هاي مختلف تفسيري و به كار گيري مباني گوناگون در تفسير قرآن كريم ، زمينه طرح اين بحث ضروري را در علوم قرآني به وجود آورده است . با توجه به اهميت موضوع روش هاي مفسران و جايگاه ويژه اي كه در ميان مباحث علوم قرآني به خود اختصاص داده است ، در اين رساله به تبيين روش تفسيري ‹‹ تفسير احسن الحديث › از مؤلف معاصر ‹‹ سيد علي اكبر قريشي ›› پرداخته ايم . با مراجعه اي كه به پايگاه هاي اطلاع رساني و منابع مختلف شد ، در مورد اين تفسير كار جدي صورت نگرفته است . تنها در برخي از كتاب ها و مجلة حوزه به معرفي اين تفسير پرداخته شده است و به عنوان نمونه به مواردي از آن اشاره مي شود :

المفسرون و حياتهم و منهجهم محمد علي ايازي ، نگاهي به قرآن قريشي ، سير تطور تفاسير شيعه محمد علي ايازي ، دانشنامه قرآن بهاء الدين خرمشاهي ، آشنايي با قرآن پژوهان ايران حسن پيري . روش تحقيق در اين پژوهش به شيوه كتابخانه اي است و در قم بيشترين بهره را از كتابخانه تخصصي مركز فرهنگ و معارف قرآن بردم اما با كمال تأسف و با اين همه اهميت ، تلاش هاي در خور توجهي در جهت معرفي و بازشناسي اين روشها به چشم نمي خورد . اين تفسير گران سنگ را به هدف تبيين مباني ، روش و گرايش هاي تفسيري مفسر ، و نيز بررسي مباحث علوم قرآني آن برگزيديم . اميد است خداوند منان ، اين بنده حقير را مورد هدايت و رحمت قرار دهد .

بخش اول

1- 1- 1- زندگي نامه

سيد علي اكبر ، اينجانب سيد علي اكبر قريشي فرزند مرحوم سيد محمد قريشي در 14 شعبان 1347 ق . در شهر بناب از شهرهاي آذربايجان شرقي متولد شدم . دروس ابتدايي را در مدارس ملي آن روز خواندم و دروس حوزوي را در نزد مرحوم پدرم و مدرسة علمية آن شهر شروع نمودم . حدود سال 1324 ش . براي تكميل تحصيل به حوزة قم مشرف شدم و از اساتيد بزرگواري امثال آيت الله بروجردي ، آيت الله سلطاني ،آيت الله مجاهدي ، آيت الله سيد حسين قاضي و ديگران استفاده كردم.

حدود سال 1332 از قم به اروميه منتقل شده و در آنجا اقامت كردم . يكي از پيشامدهاي بسيار مفيد آن بود كه در اروميه با چند نفر از روحانيون كه آنها نيز از حوزة قم برگشته بودند بحث تفسير قرآن و روايات را شروع كرديم كه تقريبا بيشتر از ده سال ادامه داشت. از سال 1342 كه امام سلام الله عليه قيام خود را شروع فرمود ، ما هم به پيروي از آن رهبر بزرگ مبارزه با طاغوت را شروع كرديم . در آن مدت به دفعات از منبر محروم شدم . حتي يك دفعه يك سال تمام طول كشيد . در سال 1357 به مدت يك سال به بافت كرمان تبعيد شدم . ولي بعد از چند ماه تبعيد شكسته شد ، به اروميه برگشتيم . تا 21 بهمن 57 رسيد كه انقلاب پيروز شد و در سال 1358 براي نوشتن قانون اساسي به عنوان خبرگان قانون اساسي انتخاب شده و به تهران رفتم ، سه ماه تنظيم قانون اساسي طول كشيد . در سال 1361 براي مجلس خبرگان رهبري انتخاب شدم و در سال 1369 بار دوم به عضويت مجلس خبرگان در آمدم و اكنون به صورت يك روحاني آزاد مشغول تبليغ و هدايت و ارشاد مسلمانان و مسئول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه اروميه مي باشم و در سال 1374 در سومين نمايشگاه قرآن كريم به عنوان خادم قرآن معرفي شدم . و در زمينة وعظ و خطا به داراي بيانات گرم و سخنان ناقد و در عرصة تأليف قلم شيوا و توانايي دارم و حدود 30 اثر در زمينه علوم اسلامي ، تاريخ اسلام و قرآن پژوهي به رشته تحرير در آورده ام .

 

 

تعداد صفحات 132 word

 

 
فهرست مطالب
مقدمه

فصل اول :‌ كليات 1

بخش اول

1- 1- 1 زندگي نامة مؤلف 4

1- 1- 2 اساتيد 5

1- 1- 3 آثار قرآن پژوهي قريشي 5

1- 1- 4 توصيف مختصر برخي آثار 6

1 . الاخلاق و الآداب 6

2 . المعجم المهروس لا لفاظ الصحيفه الكامليه 7

3 . خاندان وحي در زندگاني چهارده معصوم عليه السلام 7

بخش دوم

1- 2- 1 منابع تفسير احسن الحديث 8

1- 2- 1- 1 منابع تفسيري 8

1- 2- 1- 2 منابع حديثي و روايي 16

1- 2- 1- 3 منابع لغوي 16

1- 2- 2 توصيف مختصري از تفسير احسن الحديث 17

فصل دوم : مباني ، روش و گرايش تفسيري احسن الحديث

بخش اول : مباني تفسير

الف . تفسير

1 . معناي لغوي تفسير 19

2 . معناي اصطلاحي تفسير 20

3 . ضرورت تفسير 21

4 . تفسير به رأي 22

ب . تأويل

1 . معناي لغوي و اصطلاحي تأويل 23

2 . كاربرد و معناي تأويل 24

3. آيات تاويل و نظر مفسر احسن الحديث 24

4 . تفاوت تفسير و تأويل 26

2- 1 مباني تفسيري احسن الحديث 28

2- 1- 1 مجيت ظواهر قرآن 28

2- 1- 2 بواطن قرآن 32

2- 1- 3 وحياني بودن الفاظ قرآن 34

بخش دوم

2- 2- روش تفسيري احسن الحديث 35

2- 2- 1- استنادات به قرآن 36

الف . سياق 37

ب . سياق متشابه 38

2- 2- 2استناد به روايات 40

1 . روايات مورد استفاده در مصداق آيه 40

2 . روايات مورد استفاده در استنباط حكم فقهي آيه 41

3 . روايات مورد استفاده در تاويل آيات 41

4 . روايات مورد استفاده در تفصيل و تبيين آيه 42

2- 2- 3 قواعد ادبي- زباني 43

2- 2- 3- 1 لغت 43

2- 2- 3- 2 صرف و نحو 44

2- 3 گرايش تفسيري احسن الحديث 47

2- 3- 1 جهت گيري هدايتي- تربيتي 48

2- 3- 2 جهت گيري علمي 51

2- 3- 3 جهت گيري اجتماعي 53

فصل سوم : مباحث علوم قرآني در احسن الحديث

3-1 حروف مقطعه در قرآن 58

3-1-1 تفسيرهاي مختلف راجع به حروف مقطعه در قرآن 60

3-1-2 ديدگاه صاحب تفسير احسن الحديث راجع به حروف مقطعه در قرآن 62

3- 2 اعجاز قرآن 65

3- 2- 1 اعجاز در لغت و اصطلاح 65

3- 2- 2 آيات تحدي 65

3- 2- 3 صرفه در اعجاز قرآن 67

3- 2- 4 وجوه اعجاز قرآن 70

3- 2- 5 فصاحت و بلاغت 70

3- 2- 6 اخبار از غيب 71

3- 2- 7 اعجاز در عدم اختلاف و هماهنگي در آيات قرآن 73

3- 3 تحريف نا پذيري قرآن كريم 74

3- 3- 1 مفهوم تحريف از ديدگاه لغويان 74

3- 3- 2 تحريف در اصطلاح 75

3- 3- 3 تحريف داراي اقسامي است كه ذيلا به آن اشاره مي شود . 75

3- 3- 4 دلايل و شواهد تحريف ناپذيري قرآن 77

3- 3- 5 بررسي ديدگاه مفسر احسن الحديث درباره تحريف ناپذيري قرآن در ذيل برخي آيات . 79

3- 4 محكم و متشابه 80

3-4-1 معناي لغوي احكام و تشابه 81

3- 4- 2 تعريف محكم و متشابه 81

3- 4-3 ديدگاه صاحب تفسير احسن الحديث راجع محكم و متشابه 82

3- 4- 4 بررسي تفسير چند نمونه از متشابهات در تفسير احسن الحديث . 84

3- 5 نسخ در قرآن 85

3- 5- 1 معناي لغوي و اصطلاحي نسخ 86

3- 5- 2 انواع نسخ 87

3- 5- 2- 1 نسخ تلاوت بدون حكم 87

3- 5- 2- 2 نسخ حكم و تلاوت 87

3- 5- 2- 3 نسخ حكم بدون تلاوت 88

3- 5- 3 ابعاد نسخ از ديدگاه مفسر احسن الحديث و ذكر نمونه هايي از آن 88

3- 5- 4 برخي از آياتي كه قريشي نسخ آنها را نپذيرفته است . 90

3-6 جمع در قران 92

3-6-1 موارد استعمال واژه جمع 92

3-6-2 ادله معتقدان به جمع آوري قرآن پس از رحلت پيامبر صلي اله عليه و آله 93

3-6-3 ادله معتقدان به جمع آوري قرآن قبل از رحلت پيامبر صلي اله عليه و آله 96

3-6-4 جمع آوري قرآن توسط حضرت علي عليه السلام 99

3-6-5 ديدگاه صاحب احسن الحديث راجع به جمع قرآن 100

3-6-6 جمع آوري قرآن در زمان ابوبكر به دست زيد بن ثابت 103

3-6-7 جمع آوري در زمان خليفه سوم عثمان 105

منابع عربي 116

منابع فارسي 117

چكيده انگليسي 120


مبلغ قابل پرداخت 4,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ مرداد ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 1996

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما