دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

تحقیق عوامل موثر در نگهداري مواد غذايي در سردخانه


تحقیق عوامل موثر در نگهداري مواد غذايي در سردخانه

تاریخچه

يخ زدن و نگهداری محصولات و مواد غذايي فاسد شدني (با استفاده از سرما) يكي از روش‌هاي بسيار قديمي است كه از گذشته‌هاي دور انسان با استفاده از برف و يخ طبيعي كه در غارها و گودال‌ها وجود داشت جهت نگهداري محصولات استفاده مي‌نمود اما از آنجايي كه برف و يخ طبيعي هم از لحاظ مقدار و هم از لحاظ كيفيت ( از لحاظ بهداشتي) مناسب نبود دانشمندان به فكر ساختن يخ مصنوعي افتادند و به علت اينكه هنوز حرارت‌سنج يا دماسنج تا آن زمان وجود نداشت بيشتر از كلمات سرد، منجمد و يخ‌زده استفاده مي‌كردند در سال 1595 اولين دماسنج دقيق توسط گاليله ساخته شد و در سال 1622 به وسيله بُويل (Boyle) رابطه بين فشار و حجم براي گازها تعريف شد

در سال 1823 فارادي (Faraday) دريافت كه مي‌تواند گاز آمونياك را با استفاده از فشار به مايع تبديل كند. كارنوت (Karnot) در سال 1824 تئوري سيكل حرارتي خود را كه در برگيرنده انقباض و انبساط گازها است به دنيا ارائه نمود در نتيجه اين پيشرفت‌ها پركينز (Perkins) در سال 1834 روش توليد سرما را به طور صنعتي به نحوي كه ما امروزه از آن در صنعت استفاده مي‌كنيم، اختراع كرد و در سال 1875 لينده (Linde) با استفاده از آمونياك به عنوان مبرد (ماده سرمازا) سيكل توليد سرما در مدار بسته را به جهانيان معرفي نمود نخستين سعي و تلاش براي تهيه نخ مصنوعي به مقدار زياد در فاصله سال‌هاي 1860 تا 1850 انجام گرفت به طوري كه در سال 1851 دكتر جان گوري (John Gorrie) توليد اولين ماشين تهيه يخ را به ثبت رساند و در نيمة دوم قرن 19 در آمريكا مقداري ماهي، گوشت و مرغ به شكل منجمد عرضه و به فروش رسيد ولي مقدار آن قابل توجه نبود. براي اين منظور مواد غذايي را در ماه‌هاي زمستان منجمد و به مسافت‌هاي نزديك حمل مي‌كردند و در همان زمان نيز مخلوط يخ و نمك جهت ايجاد حرارت پايين‌تر از يخ خالص رايج گرديد. در سال 1920 بردسي (Birdseye) تحقيقات گسترده‌اي را در زمينه فرآيند انجماد سريع، تجهيزات و فرآورده‌هاي يخ‌زده و بسته‌بندي مواد غذايي منجمد انجام داد و در دورة 20 ساله بعد از آن تحقيقات وسيع ديگري در زمينه ايجاد واحدهاي فريزر خانگي به انجام رسيد به طوري كه در سال 1927 يخچال الكترولوكس به بازار آمريكا عرضه شد. امروزه يكي از معيارهاي خوب جهت تعيين ميزان پيشرفت تكنولوژي يك جامعه تعيين حجم، قدرت توليد غذاهاي منجمد، انتقال، ذخيره و امكانات توزيع و فروش آن است، به طوري كه صنايع برودتي تأثير فراواني بر نحوة كشاورزي و بازاريابي محصولات مي‌گذارد و از طرف ديگر وضعيت اقتصادي صنايع غذايي فاسد شدني را تعيين مي‌كند. مثلا وجود صنايع برودتي به مقدار كافي در يك كشور باعث تثبيت قيمت مواد غذايي و ارائه مستمر و منظم آنها به ويژه مواد پروتئيني نظير گوشت و ماهي خواهد شد. در نتيجه به استمرار فعاليت هاي كشاورزي و دامپروري كمك مي نمايد.

 

تعداد صفحات 54 word

 

تاریخچه. 2

تاريخچه و وضعيت سردخانه در ايران:3

آشنايي با مفاهيم مورد استفاده در سرما4

واحدهاي حرارتي:7

تجهيزات، ساختمان و تأسيسات سردخانه. 8

فناوري استفاده از سرما13

ويژگي‌هاي ماده مولد سرما:14

قسمت‌هاي اصلي سيستم سرمايشي:16

عوامل كاهش دهنده كيفيت مواد غذايي كه در سرما نگهداري مي‌شوند.. 25

عوامل مؤثر در نگهداري مواد غذايي در سردخانه. 26

عوامل مؤثر همراه با سرما35

استفاده از مواد شيميايي در نگهداري مواد غذايي.. 36

روش‌هاي مختلف استفاده از سرما38

نگهداري ميوه‌ها و سبزي‌ها در سردخانه‌هاي بالاي صفر. 39

نگهداري مواد غذايي با استفاده از انجماد (سردخانه‌هاي زير صفر). 42

انجماد فرآورده هاي مختلف... 46

ساختمان انبار محصولات كشاورزي... 48

انبارهاي نفوذناپذير. 50

انواع انبارهاي نفوذناپذير:51

بهداشت و مديريت انبارهاي مواد غذايي:53

 


مبلغ قابل پرداخت 3,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما