دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

‌‌‌آینده‌ پژوهی‌ تغییرات جمعیتی ایران


‌‌‌آینده‌ پژوهی‌ تغییرات جمعیتی ایران

چکیده‌

موضوع این مقاله آینده شناسی جمعیت ایران است. روش تحقیق، تحلیل جمعیتی و اسنادی است. جدیدترین پیش بینی های جمعیتی (2012) بخش جمعیت سازمان ملل برای کشورهای دنیا نشان می دهد که جمعیت ایران بر اساس سناریوهای سه گانه ی سازمان ملل، یعنی حد پایین، حد متوسط و حد بالا، تا سال 1420 به ترتیب 7/87، 8/96 و 106 میلیون نفر خواهد شد. بر اساس سناریوی تعدیل شده که نویسندگان مقاله طراحی کرده اند،‌ شمار جمعیت ایران تا سال 1420 به حدود 91 میلیون نفر خواهد رسید.

نتایج به دست آمده نشان می دهد باروری زیر سطح جانشینی (کمتر از ½ فرزند زنده برای هر مادر) در ایران تداوم خواهد داشت که این خود لزوم برنامه ریزی آینده نگرانه را برای مدیریت سالمندی در کشور روشن می سازد. بهبود و استحکام بنیان خانواده و ترویج ارزش های دینی و اسلامی که بیشتر خانواده محور هستند، به ارتقای سطح باروری و ترمیم هرم سنی جمعیت کمک خواهد کرد.

کلید‌واژگان‌: پیش بینی جمعیت،‌ نیروی کار،‌ سالمندی،‌تعداد جمعیت.

مقدمه

ایران‌ همچون بسیاری از کشور‌های‌ دنیا‌، پس از جنگ جهانی دوم مراحل انتقال جـمعیتی را با کاهش اساسی و مـستمر مـرگ‌و‌میر آغاز کرد، اما در فاصلة سال‌های 1330 تا 1360 با رشد بی‌سابقه و شتابان جمعیت مواجه شد؛ به‌گونه‌ای‌که‌ معدل رشد سالانة جمعیت در این چهار دهه به رقمی حدود سه درصد رسید. رشد سالانة سه درصـد سبب شد، جمعیت ایران از رقمی کمتر از نوزده میلیون نفر در سال‌ 1335‌، به رقمی نزدیک به پنجاه میلیون نفر در سال 1365 برسد و در سال 1390 به حدود 75 میلیون نفر افزایش یابد. پیشرفت بهداشت و گسترش آن و به‌تبع آن کـاهش مـیزان‌های مرگ‌و‌میر‌، به‌ویژه‌ مرگ‌و‌میر نوزادان و اطفال نقشی اساسی و تعیین‌کننده در شتاب رشد جمعیت ایران داشته است.

 

فرمت فایل word

تعداد صفحات28

 

فهرست مطالب

چکیده‌

مقدمه

مبانی نظری و مـفهومی

گذار باروری

گذار مرگ‌و‌میر

گذار‌ سنی‌

گذار‌ الگوی‌ سکونت

نگاهی به تحولات گذشته و اخیر جمعیت ایـران

پیش‌بینی‌های جمعیتی سـازمان ملل

نتیجه‌گیری

منابع


مبلغ قابل پرداخت 2,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 951

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما