دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

جـمعیت‌ و توسعه پایدار در ایران


جـمعیت‌ و توسعه پایدار در ایران

چکیده

جمعیت و توسعۀ پایدار رابطۀ معناداری با‌ هـم‌ دارنـد‌. در ایـن خصوص با سه نظریۀ طرفداران رشد و ازدیاد جمعیت، مخالفان رشد جمعیت، هواداران جمعیت‌ ثابت مـواجه می‌باشیم. در این نوشتار نظریۀ جمعیت متناسب مورد توجه است که‌ با تعادل بـین جمعیت‌، منابع‌ و فرآیند تـوسعه نه تنها نیازهای مادی و معنوی اعضاء جامعه تأمین می‌شود، بلکه خوشبختی نسل‌های آتی نیز با استفادۀ بهینه از محیط زیست و پایداری فرآیند توسته مدنظر باشد.

مروری انتقادی:برخی از‌ مناطق که با پرجمعیتی نـسبی و مطلق مواجه می‌شوند، لاجرم منابع ملی به جای سرمایه گذاری‌های اساسی و زیربنایی، صرف هزینه‌های مصرفی جمعیت رشد یابنده می‌شود. جمعیت ایران نیز در پنج دهه اخیر‌ با‌ میانگین رشد 45/2، تقریبا 7/3 برابر شـده اسـت. رشد جمعیت باعث گردیده است بخش اعظم منابع و سرمایه‌هایی که باید صرف سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال، تولید و رونق اقتصادی و در نهایت توسعه شود صرف‌ هزینه‌های‌ مصرفی گردد. هزینه‌های آموزشی، بهداشتی، خدماتی و مـهم‌تر از ایـن‌ها پرداخت یارانه‌ها نمونه‌ای از آن‌هاست.

بحث:بیکاری، فقر، مشکلات آموزشی و بهداشتی، تخریب و آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش سرانۀ آب از پیامدهای‌ رشد‌ فزایندۀ جمعیت در ایران است. بنابراین پیشنهاد می‌شود با کنترل موالید رشـد جـمعیت به 5/0 درصد کاهش یابد. خوشبختانه با توجه به اظهار نظرهای مراجع وفق‌های شیعه و اهل سنت در‌ مورد‌ عدم‌ ممنوعیت کنترل موالید، که بعضا‌ مستقیما‌ از‌ طرف نویسنده استفتا شده است، بـیانگر آن اسـت کـه این جهت منع شرعی نـیز وجـود نـدارد.

کلید واژه‌ها: ایران، توسعۀ پایدار‌، جمعیت‌ متناسب‌، پرجمعیتی مطلق، پرجمعیتی نسبی، رشد جمعیت.

مقدمه

کمیت‌، کیفیت‌ و توزیع‌ بهینۀ جمعیت در پهنۀ سـرزمین و مـهم‌تر از آن رشد جمعیت‌ یکی از شاخص‌های تأثیرگذار در فرآیند توسعۀ پایدار است. برخلاف گذشته که وظایف سنتی حکومت‌ها به حفظ‌ نظم‌، امـنیت‌ عـمومی و مـبارزه با تهاجم خارجی محدود می‌شد، در عصر کنونی این‌ وظایف‌ بـه سمت برنامه‌ریزی و مسئولیت‌پذیری برای بهبود کمی و کیفی شاخص‌های زندگی و پاسخ به نیازهای جمعیتی و به طور‌ کلی‌ تسریع‌ فـرآیند تـوسعه سـوق پیدا کرده است. در ابتدای این تحول ساختاری در‌ کارکرد‌ حکومت‌ها‌، آنچه مـلاک عـمل بود رشد اقتصادی واحدهای سیاسی بود. اما با ناکافی بودن‌ واژۀ‌ رشد‌ متخصصین مربوطه برای چاره‌اندیشی واژۀ تـوسعۀ اقـتصادی را جـایگزین رشد اقتصادی نمودند. اگرچه در‌ این‌ پارادایم، علاوه بر رشد اقتصادی، بهبود سـایر جـنبه‌های اجـتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز مد‌ نظر‌ قرار‌ گرفت

 

فرمت فایل word

تعداد صفحات 30

 

فهرست مطالب

چکیده

طرح‌ و نقد نظریه‌های مربوط به رشد جمعیت

بحث

الف:فرآیند رشد و توزیع جمعیت در جـهان و ایـران

ب:اسلام و کنترل رشد جمعیت

ج. پیامدهای رشد‌ فزایندۀ‌ جمعیت

د. اقدامات جـهانی‌ و ایران‌ برای‌ جـلوگیری از رشـد فزایندۀ‌ جمعیت

نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌

منابع و مآخذ

 


مبلغ قابل پرداخت 2,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 963

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما