دانلود پایان نامه، پایان نامه کارشناسی ارشد , مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها

ویـژگی‌‌های‌ سیاست‌گذاری مطلوب جمعیت در ایران


ویـژگی‌‌های‌ سیاست‌گذاری مطلوب جمعیت در ایران

چکیده

در این مقاله، دیدگاه های مطرح شده پیرامون افزایش جمعیت در قالب رویکردهای سه گانه ی افزایش جمعیت به مثابه افزایش جویندگان رفاه افزایش جمعیت به مثابه افزایش نیروی انسانی در خدمت توسعه و افزایش جمعیت به مثابه افزایش مسلمانان یا شیعیان طبقه بندی شده است. سپس برای صورت بندی سیاست گذاری مطلوب جمعیت در ایران، از نوعی مطالعه ی تطبیقی- تاریخی بهره برده ایم. بنابراین بررسی اجمالی برخی رویکردهای موجود در سیاست گذاری جمعیت، از جمله در انگلیس، هند، ترکیه، فلسطین اشغالی و لبنان و همچنین مروری تاریخی بر سیاست های جمعیتی پس از انقلاب اسلامی طی سال های 1357 تا 1384 و سرانجام، بررسی علل عدم توفیق رویکرد اصلاحی دولت نهم و دهم با عنایت به سایر سیاست های موثر بر مقوله جمعیت در ایران،‌ از جمله سیاست های آموزش عالی،‌ سیاست های کلان اقتصادی و ... بخش های کلیدی این مقاله را تشکیل داده است.

یافته ی این پژوهش با تاکید بر سه گزاره تناقض آمیز ذیل برجسته شده است:1. جمعیت ایران باید افزایش یابد؛ 2. جمعیت پایتخت باید کاهش یابد؛ 3. سیاست تمرکززدایی توفیقی نداشته است.

کلیدواژه ها: سیاست گذاری جمعیت،‌ رشد جمعیت، جمعیت ایران،‌دهه پیشرفت و عدالت.

مقدمه

سیاست گذاری جـمعیت یـکی از انواع سیاست گذاری ها در جهان معاصر‌ است که جمعیت را موضوع خود قرار داده و ضمن بررسی آن از جهات مختلف، تحولات جمعیت را در ارتباط با سایر موضوعات کلان یک جامعه، مورد بررسی قرار می دهد. عـلم‌ جمعیت‌ شناسی مبنای نظری سیاست گذاری جمعیتی به شمار می رود. عمده منابع، مالتوس را ـ که نظریاتش مربوط به دهه 1780م است ـ به عنوان یکی از پایه گذاران جمعیت شناسی و آغازگر شکل‌ گیری‌ پایه هـای اولیـه سیاست گذاری جمعیت معرفی می کنند

 

فرمت فایل word

تعداد صفحات 23

 

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

طرح مسئله

برخی رویکردهای‌ موجود‌ در سیاست گذاری افزایش جمعیت

سیاست های جـمعیتی پس از انقلاب اسلامی

علل عدم‌ توفیق‌ رویکرد اصلاحی دولت

بـی توجهی به‌ دیگر‌ سیاست‌ گذاری های مرتبط با مقوله جمعیت

جمع بندی و نتیجه گیری

منابع

 


مبلغ قابل پرداخت 2,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 819

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "فروشگاه فایل سل" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما